Sunt si eu pe-acolo

Dilema consumatorului
Cu ceva timp in urma, sa zicem – la prima tinerete, in afara unor pistrui pe care eu personal nu puteam sa-i sufar, in timp ce altii ziceau cu ‘rautate’ ca asta mi-e farmecul, tenul meu nu avea probleme majore. Puteam sa pun aproape orice pe fata fara sa provoc cataclisme. Astazi, din pacate, este suficient uneori sa ma uit la un produs cosmetic, fie el intr-un supermarket sau intr-o o farmacie, ca tenul meu se si manifesta in felul lui, total nepotrivit situatiei! Si tine-te atunci de cosmetizari sau reparatii capitale ale fatadei, fapt care, in lipsa fondurilor europene, ma aduce la sapa de lemn si apa chioara. Cunoscand aceasta latura a propriei mele personalitati, dar si preturile destul de piperate ale cosmeticelor bune, cautarea oricarui produs ce urmeaza sa intre in contact cu maria sa, tenul meu, incepe in fata calculatorului, mana-n mana cu prietenul meu google: ” oglinda, oglinjoara, cine si ce parere mai are cu privire la x produs cosmetic?”. Complicat…  pagini intregi de pareri, intrebari, raspunsuri, forumuri, Facebook, identificare like-uri… Timp, nu neaparat pierdut, dar…
O posibila rezolvare
Odata cu declansarea celebrei crize economice am inceput sa nu imi mai permit sa cumpar un produs cosmetic si descoperind ca el se comporta cu totul altfel decat a intentionat producatorul, in compania epidermei mele, bineinteles, sa-l arunc sau sa-mi tratez pantofii mai putin pretentiosi, cu el. Mi-am aruncat privirea cu invidie si in curtea vecinilor de limba engleza care practica de mai bine de 10 ani un sistem interesant, asa numit participativ,  de marketing de produs. Acest concept are la baza doua aspecte, pe de o parte permite testarea, in conditii mai mult sau mai putin controlate, a unui produs sau serviciu, fie el cosmetic sau de alta natura si pe de alta parte, asigura accesul producatorilor si in acelasi timp, a potentialilor utilizatori ai respectivului produs, la opiniile celor care l-au folosit in etapa de testare.
Conceptul de oferire spre testare a unor esantioane din diferite produse nu este unul nou. Eu, personal, cumpar multe reviste cu mostre, uneori doar de dragul pliculetelor respective (ele devenind astfel, „mai putin gratuite”, dar neridicandu-se chiar la costul produsului comercializat). Astfel de mostre sunt valoroase in general, doar pentru utilizatorul primar, sau poate, pentru producatorul care a castigat un client, neavand insa, aproape nici o valoare pentru restul consumatorilor. E adevarat, eu imi pot spune parerea vizavi de mostra incercata, eventual pe niste forumuri sau pe site-uri de socializare, dar cu valoare de marketing scazuta, din moment ce nu exista o actiune concertata de testare cumulata cu sistematizarea parilor generate pe parcursul acestui proces.
Istoria marketingului participativ, desi nu foarte lunga, cuprinde cateva repere importante:
Inceputul este marcat de lansarea in SUA anilor 2000 de catre P&G a primei comunitati de marketing participativ – Tremor – urmata de BzzAgent, una dintre cele mai mari retele de marketing participativ din lume. In Europa, trnd lansează în 2004, în Germania, prima comunitate de marketing participativ si  impreuna cu BzzAgent si alte agentii, pune bazele unui cod de bune practici in marketingul participativ, infiintand WOMMA ( Word-of-Mouth Marketing Association).
Marketing participativ pe piata din RomaniaAfla cum poti trasforma Like-urile in vanzari cu BUZZStore!
Din punctul meu de vedere, al unui consumator prea sarac pentru a cumpara prostii si in acelasi timp, constient de rolul jucat in succesul sau esecul unui produs de pe piata, salut aparitia si in Romania, a site-urilor ce promoveaza acest sistem de marketing participativ pus la punct de Procter & Gamble. Motto-urile cu care porneste  la drum site-ul romanesc http://www.buzzstore.ro proaspat intrat pe aceasta piata sunt:
1. fii lider de opinie in grupul tau,
2. parerea ta conteaza pentru dezvoltatorii de produse si servicii,
3. primesti gratuit, acasa, spre testare, cele mai noi produse si servicii.
Cu alte cuvinte, buzzer-ii, dupa cum sunt ei „alintati” constituie veriga de legatura intre producator si consumatori, veriga cu rol deosebit de important pentru toate partile implicate. Din punct de vedere al producatorului, acesta afla plusurile si minusurile produsului lui, putand fie sa-l corecteze, fie sa-si structureze activitatea de promovare pe aspectele identificate ca fiind atuuri comerciale. Consumatorii finali afla si ei informatii „la cald” despre un nou produs, atat din partea prietenilor implicati in activitatea de testare, cat si din partea site-ului cu rol de mediere (BUZZStore.ro) putand evalua in ce masura respectivul produs se muleaza pe necesitatile lor concrete. Buzzer-ii incearca produsul in mod gratuit, putand actiona ca „lideri de opinie” in grupul lor, orientandu-l in functie de propria experienta vizavi de mostrele testate.
Inregistrarea pe site este cat se poate de simpla si dupa primirea mail-ului de confirmare, treburile merg rapid in directia buna. Pasul urmator este completarea unui chestionar (inclusiv cu date privind starea de sanatate a persoanei nou inscrise) pentru ca platforma de „buzzing” sa poata fi capabila sa recomande campaniile care se potrivesc cel mai bine viitorului buzzer. Toate amanuntele furnizate sunt pe maini bune, in sensul ca avem de-a face cu un operator de date cu caracter personal autorizat, lucru important in societatea noastra care inca pune putin pret pe aceasta protectie a datelor. Apoi, este de preferat sa se studieze codul de conduita, doar astfel putandu-se asigura desfasurarea activitatii in conditii optime. Detalii suplimentare, sistematizate si prezentate intr-un mod amuzant sunt incluse si in filmul de prezentare a sistemului de marketing
(http://www.buzzstore.ro/userfiles/file/buzzstore_01_rev5_webo.mp4)., aflat de asemenea pe site. La acest moment, in derulare sunt doua campanii: testarea produselor pentru slabit Gerlinea si a noile bauturi izotonice energizante pentru efort sportiv si batoane energizante, Visostar. Pentru fiecare din ele sunt disponibile informatii detaliate cu privire la originea produselor, destinatia lor, regulamentul campaniei, modalitatea de desfasurare a testelor, durata lor, buzzer-ii participanti, dar si ample galerii media puse la dispozitie de cei selectati pentru teste. Fiecare etapa a procesului este surprinsa in imagini si insotita de comentarii pertinente si de link-uri catre paginile unde putem gasi detalii suplimentare vizavi de produse.
Si daca activitatea de test/like/share nu hraneste suficient orgoliul nostru de consumatori inraiti, BUZZStore vine si cu suplimente: punctele de buzz. Acestea sunt acordate pentru participari la campanii, sondaje dar si pentru recomandarea de noi buzzer-i. Punctele pot fi transformate BONURI CADOU si/ sau CADOURI de la parteneri, functie de activitatea desfasurata.
Concluzia
In orice domeniu am fi, daca avem ceva de spus, trebuie sa spunem, daca avem cu ce contribui, trebuie sa o facem, bineinteles  la modul frumos, civilizat, documentat… 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s