A fost odata…

– Draga mosului, vrei sa-ti spun o poveste? intreaba unchiesul cu barba lunga, alba si miros de iarna, pe fetita care  isi pierduse rabdarea in asteptarea unui tren ce parea a nu mai veni.
– Da, sigur ca vreau, raspunde fetita tragand cu indrazneala de barba mosului. Esti sigur ca nu te cheama Mos Craciun? intreaba ea cu o speranta mica in glas.
– Sunt foarte sigur, raspunde el.
– Bine, hai spune povestea…
********
Trecand muntii astia de-i vezi tu in zare ajungi intr-o tara cu oameni primitori peste care domnea in urma cu multi, multi ani un imparat rau si intunecat numit, nu degeaba, Noapte Imparat. Imparateasa ii murise de tanara lasandu-l sa creasca singur doua fete. Timpul trecea si fetele se faceau din ce in ce mai mari si mai frumoase. Cea mare, Miez de Zi, era buna, blanda si rabdatoare, in timp ce mezina, Miez de Noapte, era mai iute din fire, aducand putin cu tatal ei, imparatul.
*********
– Esti singur ca nu esti nici Mos Nicolae? il intrerupe fetita pe mos.
– Nu sunt Mos Nicolae. Sunt doar un om care spune povesti. Singurele cadouri pe care le pot face eu sunt povestile. Vrei sa mai continui? spune domol batranul.
– Da, cred ca imi place povestea… raspunde alintata fata.
*********
Fetele erau crescute de bunica lor, Imparateasa Asa, o femeie rea ce fusese chemata la palat special pentru educarea lor si venise aducand cu ea o sumedenie de reguli foarte stricte. Copilele erau pedepsite des, urmarite in aproape tot ceea ce faceau si criticate in permanenta, astfel incat crescusera cu teama ca vor face intotdeauna greseli grave avand de suportat consecinte serioase. Bunica reusise sa inlature orice urma de copilarie din sufletul lor, alungand jocul, bunatatea si veselia din palat. Pedepsea aspru, aproape crud orice incalcare a regulilor, orice neascultare, astfel incat fetelor ajunsese sa le fie groaza si cand ii banuiau prezenta in apropierea lor. Singurele momente placute din existenta cenusie a printeselor erau lectiile de aranjamente florale. Cumva, Miez de Zi reusise sa o convinga pe imparateasa ca vremurile moderne impun ca o printesa sa stie cum se realizeaza cele mai spectaculoase aranjamente florale. Lectiile se desfasurau in pavilionul gradinii si erau tinute de gradinarul sef.  Mos Sava, dupa cum ii spuneau fetele, stia multe lucruri despre flori , despre lume, despre animale, dar mai ales, spunea niste povesti incredibile. Ele il ascultau cu sufletul la gura,  zi dupa zi, luna de luna, el reusind sa le aduca natura aproape de sufletul si imaginatia lor, indulcindu-le macar putin viata. Clipele lor de fericire au durat ceva,  dar la un moment dat, Imparateasa a intrat peste ei la lectii si infuriata de-a dreptul de bucuria „de rand” pe care o citea pe chipul fetelor l-a dat afara pe Mos Sava, hotarandu-se sa caute un alt profesor pe gustul ei. Fetele au izbucnit in plans la auzul vestii ca nu-l vor mai vedea pe mos si bunica le-a trimis in camera lor, incuindu-le acolo. Hohotele de plans rasunau sinistru, mai tare ca niciodata, in incaperea imensa si aproape goala.
– Eu ma duc sa-l caut pe Mos Sava, rasuna deodata un glas incarcat de suspine.
– Ai innebunit, Miez de Zi? Parca n-ai fi tu!
– Innebunesc daca nu fac asta, se aude din nou glasul fetei, de data aceasta ceva mai hotarat. Ne-a daruit cele mai frumoase clipe de la moartea mamei incoace. Am ajuns sa-l indragesc mult de tot si imi doresc sa stiu ca e bine. Furia bunicii poate fi cumplita uneori. Ies pe fereastra… Stiu cam pe unde sta. La marginea padurii, intr-o casuta mica, la Ferma Baltatelor. Ne-a explicat el odata, mai demult… Te rog, nu-i spune bunicii! … Sau … poti chiar sa-i spui, ca eu nu am de gand sa ma mai intorc aici, m-am saturat sa fiu pedepsita, sa nu rad, sa nu alerg, sa nu cant, sufletul meu se usuca incet, incet aici … Ma tem sa nu ma mai recunosc intr-o buna zi. Ma duc sa-mi regasesc bucuria de a trai…
Miez de Zi sare pe geam, se prinde cu greutate de burlan si nu fara peripetii, ajunge jos. Se uita in stanga si in dreapta, bucurandu-se ca s-a intunecat si are sanse sa se strecoare nevazuta pana la Mosul ei drag. Iese din curtea palatului printr-un loc descoperit in urma cu multi ani impreuna cu sora ei si se indreapta spre padure…
La palat, Miez de Noapte nu reuseste sa inchida nici un ochi, ingrijorata de soarta surorii sale si framantandu-se tot timpul daca sa-i spuna sau nu bunicii de fuga ei. Dimineata, usa se deschide brusc si Imparateasa intra val vartej in camera:
– A plecat, nu-i asa? Cineva a spus ca a vazut-o in padure. Am trimis soldati sa o caute. Daca o gasesc va fi aspru pedepsita…
Miez de Noapte incepe sa planga…
– Mi-am imaginat eu ca nu se va alege nimic de voi! Soi rau, asta sunteti! Am vorbit cu tatal tau si am hotarat ca din acest moment ea nu mai este fiica noastra! Numele nostru nu poate fi patat de asa ceva! Nu mai vreau sa aud nici un cuvant despre ea. S-a inteles?
– Dar e sora mea si eu o iubesc! suspina Miez de Noapte.
– Nici un cuvant! mai spune bunica aspru. Iar pe tine te voi urmari zi si noapte pentru a te mentine pe calea cea buna, ameninta ea.
Mezina tremura inchizand cu strasnicie in sufletul ei o hotarare strasnica, va pleca sa-si caute sora. Trebuie! Nu putea ramane si sa traiasca o viata cu gandul ca nu a facut nimic pentru a o gasi.  Asadar, la venirea noptii, profitand de oboseala bunicii care hotarase sa ramana  in permanenta langa ea, Miez de Noapte a plecat pe aceeasi cale folosita de sora ei cu o zi inainte. A ajuns la padure, apoi s-a indreptat catre casuta mica ce abia se zarea dintre copaci. A intrat si privelistea dinauntru a ingrozit-o. Vase rasturnate, oale sparte, mese cazute, lapte curs pe jos …  totul purta insemnele unei violente de neinteles. Iar undeva, intr-un colt, asezat in genunchi si tinand in palme un vas mic de lut, statea Mos Sava… Ochii i se uscasera de plans si cand a vazut-o pe Miez de Noapte i-a intins cu un gest obosit vasul micut de lut. In el statea o floare mica si delicata, pufoasa si alba ca laptele…
– Batrana si soldatii ei au distrus tot… Ea a blestemat-o pe sora ta sa se transforme in matraguna pentru ofensa pe care a adus-o familiei prin fuga ei, dar sufletul fetei era prea bun pentru a da nastere otravii si rautatii, astfel incat s-a transformat in … lapte,
sau mai bine zis, Miez de lapte. Mi-a soptit sa-ti spun ca ai s-o regasesti in fiecare strop de lapte, in fiecare felie delicata de Miez de lapte. Ea va fi acolo, alaturi de tine, pentru tine, iti va sopti povesti, te va inveseli, te va insanatosi, daca va fi nevoie, iti va creste copiii … Miez de lapte este esenta a tot ce inseamna la un loc printesa si laptele: caldura, bunatate, relaxare, poveste, sanatate…
******
Batranul se opreste din povestit putin obosit… Fetita zambeste aratand spre cutia verde triunghiulara din mana ei.
– Uite, Miez de lapte! Crezi ca si eu pot s-o aud pe printesa soptind?
– Daca vei asculta cu atentie, spune mosul zambind… Dar intai trebuie sa mananci multe flori de Miez de lapte pentru a le putea intelege povestea. Cine gusta doar o data… nu pricepe nimic!
– Eu am mancat una… doua…. cinci, spune pustoaica ridicand trei degete. E suficient?
– Nu cred ca-i suficient. Dar nu-i nimic, ai tot timpul, mai adauga el. Astazi ti-am spus eu povestea, maine poate ti-o va spune printesa…
– Bine, voi manca o suta si cand ne vom mai intalni eu o sa-ti spun tie povestea printesei!
– Asa sa faci! Uite c-a venit si trenul meu, mai adauga batranul luandu-si ramas bun si punand in mana copilei ceva invelit intr-un servetel.
Fetita deschide servetelul si gaseste un clopotel rosu cu marginea tivita cu auriu. Il scutura si clinchetul se raspandeste vesel pe tot peronul aducand zambete pe chipurile tuturor celor din jur.
– Mami, ti-am spus eu ca e Mos Craciun! … Mai cumpara, te rog, niste branzica Miez de lapte! I-am promis ca-i spun povestea printesei cand ne mai intalnim si am de mancat o suta pana la Craciun! …

*prima poza: http://thumbs.dreamstime.com/m/christmas-jingle-bells-red-stock-photo-26466084.jpg

Articol scris pentru SuperBlog 2013, proba 5.

Lasă un răspuns

