Vin americanii?

– Vin americanii, maica! spun babutele din sat…
– Vin americanii, mosule! spun si cei tineri cu sufletul plin de speranta unei vieti mai bune primite din mainile cowboy-lor curajosi …
Din pacate, „americanii” care au venit marsaluind spuneau sus si tare да in loc de yes si не in loc de no, provenind din pacate, din atat de intinsa si nesatula Матушка Россия (Mama Rusia). „Vizita” lor s-a intins pe o perioada nedorit de lunga, lasand urme de nesters in viata celor ce suspinau in limba lui Mark Twain. Asadar, adevaratii americani nu au venit, nici atunci, dupa razboi, nici mai tarziu. Babele si mosii care-i asteptau cu speranta pe locuitorii pamantului fagaduintei nu mai sunt printre noi. Nici macar descendentii lor directi nu am mai ramas toti printre noi, cei ce bantuim pamantul tuturor posibilitatilor inchis in arealul carpato-danubiano-pontic. Pana si dorinta asta de a-i vedea pe americani s-a mai domolit, cu atat mai mult daca discutam despre controversatele gaze de sist, sau de aventurile camuflatilor din baza aeriană „Mihail Kogalniceanu“ …  Doar spre Deveselu se mai invata sustinut limba engleza, ca in rest, la mare moda este italiana si spaniola!
Exista insa si persoane care au mostenit dorinta aceasta de a-i vedea pe americani in carne si oase, dar mergand dupa principiul ca de nu vine Mahomed la munte, vine muntele la Mahomed (sau poate invers, dar pastrand sensul), si-ar face bagajele si ar pleca ei la americani. Printre acestia ma numar si eu, mandra posesoare a unui bagaj consistent de vise si a unui pasaport pe punctul de a expira. Mi-am planificat de nenumarate ori vizita in State, am adunat informatii, mi-am facut un traseu, ca sa nu mai spun ca am un intreg caiet intreg cu informatii „sustrase”din toate filmele americane pe care le-am vazut de-a lungul timpului… Totul este pregatit. Mi-am gasit si un partener de incredere, lucru vital atunci cand ai de gand sa faci o calatorie atat de lunga. Nu ma refer la Mr… , ci la Vacante Speciale, o agentie de turism specializata in … vacante speciale, normal, ca doar nu o fi in nanotehnologie! Exact, imi doresc ceva special! Si daca o fi posibil sa imbin utilul cu placutul ar fi si mai bine. Mai exact, m-am gandit sa-mi mobilez si CV-ul cu o experienta americana, fie ea si de preparat cocteiluri (!) intr-un club de pe plajele Floridei (de ce nu?), cumulat cu petrecerea unei vacante memorabile. Asta ar fi o varianta oferita de programul Work and Travel USA, un program de schimb cultural international al Departamentului de Stat al SUA, ce permite ocuparea unui job sezonier, acumularea de experienta internationala si multiculturala, dar si plimbarea pe pamantul fagaduintei…  Aceasta ar fi o varianta convenabila care mi-ar permite sa stau si doua trei luni pe acolo. Ce mi-as dori sa vizitez? Pai sa incep cu …
Da, as incepe cu sediul „pierzaniei”, locul unde tentatiile isi dau mana cat se poate de comercial, locul preferat de tipi precum Faust sau Maestrul cu Margareta lui… Las Vegas. Aici, totul este croit pe alte dimensiuni. Uneori am senzatia ca nu oameni obisnuiti au ridicat colosii din Vegas ci extraterestrii care au creat si statuile din Insula Pastelui! In orasul acesta, in afara de dimensiuni care par sa o fi luat razna si ritmul este unul nepamantean. Nu mi-as dori sa joc jocuri de noroc! Viata e prea scurta pentru a o risipi intre mese de Blackjack sau poker! Orasul insa merita vazut pentru ca este un templu ridicat in cinstea a doua zeitati ce ocupa locurile centrale in pantenonul american: zeul comertului si cel al jocului de noroc. Cladiri grandioase, poduri suspendate, fantani incredibile, globuri luminoase, hoteluri imense, parcuri fantastice, recorduri dupa recorduri, totul este o dovada palpabila, coplesitoare a geniului creator al acestui popor unic.
File:Morning Glory Pool Yellowstone National Park.jpgUrmatoarea destinatie pe lista mea de prioritati – parcul Yellowstone. Le-am pus unul langa altul pentru ca sunt exact opuse ca semnificatie – primul este creatia omului de geniu, al doilea este creatia geniala a naturii. Gheizere, bizoni, sequoia legendari, ursi grizzly, peisaje legendare, unde ai tentatia sa iei urma lui Winetou pana in satele de apasi, pasind cu grija si cu dorinta sa te intorci acasa cu scalpul la locul lui. Natura in cea mai pura si mai spectaculoasa forma a ei! Dupa Las Vegas, parcul  Yellowstone este coplesitor!
Si daca tot discutam de natura, gandul ma duce si spre Marele Canion, unde tehnica da o mana de ajutor vizitatorului sosit sa se inchine spectacolului pus in scena de unicul si involburatul Colorado.. Calea stelelor creata de mana omului ofera o priveliste care taie rasuflari si toarna plumb chiar si in picioarele cele mai curajoase. Sa mergi deasupra unui hau, pe o podea de sticla perfect transparenta…Jocul de sticla, metal si piatra chiar este de neuitat…
Ce-ar mai fi de vazut? O, dar sunt atat de multe… Alaska este o alta destinatie din peisajul american. Intalnirea cu ghetarii sau aurora boreala starneste fiori de gheata in vene si in obraji, imaginile ramanand intiparite pentru totdeauna in minte, sau pe pelicule, starnind aproape aceeasi fiori si in inimile prietenilor din lumea virtuala. Am zis eu ca sunt multe de vazut? Mai este Hollywood, Atlanta lui Scarlet O’Hara, New York-ul, atat de celebra Casa Alba si multe, foarte multe altele…

Dragii de voi,  americanilor destepti ce sunteti, macar putin, putin sa fi venit si la noi, atunci, demult, cand babutele si mosii nostri va asteptau… poate altfel ar fi aratat si tarisoara asta a noastra!

Articol scris pentru SuperBlog 2013, proba 18.

Lasă un răspuns

